Welkom op mijn reisblog!

Beste lezer,

Wat leuk dat je interesse hebt in mijn wandeling van de Via de la Plata die ik start op 9 maart 2022 in Sevilla en ik hoop rond pasen in Santiago de Compostella te arriveren. Vorig jaar zomer heb ik de Camino Frances gelopen (van Saint-Jean-Pied-de-Port in Zuid Frankrijk tot aan de kust in Finisterre) en dat heeft zo'n positieve indruk op mij gemaakt, dat ik reikhalzend er naar uit kijk om binnenkort te starten met de Via de la Plata (VdlP) die ruim 1000 km lang is.

Camino's in Spanje

Vorig jaar heb ik de laatste 2 weken van mijn Camino veel contact gehad met de Duitse pelgrim Volker Kurhnle die ook de Camino Frances liep en ik ben erg blij dat Volker op 9 maart a.s. ook start met de VdlP. Ik kijk er naar uit om Volker binnenkort weer terug te zien.

De naam Via de la Plata betekent letterlijk "De weg van het zilver" en is afgeleid van het Arabische BaLaTa, "de verharde of geplaveide weg". Dit is de naam die de Moren na hun inval in Spanje (711) aan deze weg hebben gegeven. Het aantal pelgrims op de VdlP is beperkt m.n. vanwege zijn lange etappes zonder overnachtingsgelegenheid en de beperkte infrastructuur langs de route. Ik hoop weer met volle teugen te gaan genieten van de mooie natuur, cultuur, de fysieke en mentale uitdaging en van de mensen die ik ga ontmoeten. Ben ook erg benieuwd naar de vele Romeinse overblijfselen die ik zal gaan zien. Ik heb er zin in!