Etappe 36: van Laxe naar Outeiro

5 september 2022 - Outeiro, Spanje

Maa 5-9-22:  Laxe naar Outeiro  (35,8 km)

Gisteren had ik op Google maps gekeken of er restaurants in de buurt van de Albergue waren die ook geopend waren. Dat waren er 2. Ik loop naar de eerste: gesloten. Daarna loop ik naar de 2e en ook die was gesloten🙃. Daarom ben ik maar terug gegaan naar de Albergue en heb mij zelf een avondmaal bereid van het eten dat ik nog had.

2E4AE199-8D21-4FDA-BA21-1B0C3B0E1A15
Dit resulteerde in een snee brood met schijfjes banaan en daaraan toegevoegd een flesje kraanwater. Voor de liefhebber een ware delicatesse😊.

De nachtrust was niet goed. De hele nacht hield een mug mij uit de slaap en ik had veel last van jeuk. Toen ik ‘s morgens in de spiegel keek zag ik dan ook veel muggenbulten in mijn gezicht.

Om 7.00 uur opgestaan en om 7.45 uur gestart met de wandeling. De hele ochtend heeft het geregend en na 1,5 uur lopen zijn mijn sokken en schoenen dan ook drijfnat.

Al vrij snel steek ik een oude stenen brug over uit de 10 eeuw.

B78AA6FB-C1A9-420D-AAF3-C7A553F225C33F32B7FE-2F01-4D9E-8AB6-0C2AFF97469F
Ik vervolg mijn wandeling en heb vandaag een mooie route met prachtige bospaden en mooie uitzichten.

Na 10 km heb ik een koffie pauze in Silleda en als ik in de bar ben, komt een pelgrimsstel uit Barcelona ook binnen die hun Camino in de omgeving van Zamorra gestart zijn en waar ik een praatje mee maak.

Als ik weer start met lopen stopt er ineens een auto en stapt een aardige mevrouw uit de auto (in de regen) en vertelt mij dat ik een afslag gemist heb en wijst mij waar de Camino loopt.

6771810B-5DB8-464A-93B8-19B56E124DE8

C3C4DFE1-61E1-4871-A37F-0496A9986B8E
Ook zie ik regelmatig plantages van eucalyptus bomen die een heerlijk reuk verspreiden.9BFFE99F-A244-4E71-B184-2C872AF03355
Aan het begin van de middag arriveer ik in  Dornelas waar ik bij de slager een droogworst koop zodat ik vanmiddag voor de lunch ook wat op het brood heb.
Na een half uurtje te hebben gelopen zie ik naast een houtzagerij een stalletje staan met een snack- en koffie-automaat waar ik gelunched heb.382F463B-716B-42AC-A6BF-10CF6191D25E
In Galicië zie ik regelmatig oude dubbele stenen kruisen staan.

7F198E74-D292-408D-A23F-3070FC2A08A5
Vlak voor de Albergue zie ik de oude Jacobusbron staan uit de 17e eeuw.

B4812869-36E9-43E3-9FF0-6C63AD30956A

027F5AE0-7292-4B0D-B8BC-81AA94BD9765
Het is nu nog maar 16,8 km naar Santiago en dan zit mijn Via de la Plata er op.

5B9902AE-FA69-4DD9-BF62-0E6C4CC90517‘s avonds heb ik in de Albergue samen gegeten met de andere pelgrims (4 Spanjaarden en 1 Franse) die allen maar zeer beperkt Engels spraken.

1. Miets:
    5 september 2022
    Noud, volg je belevenissen weer. Verbaasd me wel dat je ondanks natte schoenen en sokken nog zoveel km op een dag kunt lopen zonder problemen. Zijn er zo weinig overnachtingsmogelijkheden? Hopelijk morgen droog in Santiago aankomen ook al is het met een bultig gezicht..... Succes en goede thuisreis.
  2. Noud gmail:
    Hoi Miets,
    Dank je.
    Ik heb deze keer wel wat last van blaren maar de afstanden zijn voor mij wel te doen.
    Verder is het aantal pelgrims en ook Albergues beperkt op deze Camino.
  3. Noud gmail:
    6 september 2022
    Heb jij al een plan wanneer je het resterende deel gaat lopen van de Via de la Plata?
  4. Jan cremer:
    5 september 2022
    Oud,volg je tocht weer,mooie streek waar je doorheen gelooen bent,jammer van de regen en je doorweekte schoenen, koop volgende keer schoenen die waterdicht zijn,bv goretex.ik bewonder je doorzettingsvermogen,goede reis verder en veel plezier,groeten jan cremer.
  5. Noud gmail:
    Hallo Jan,
    Dank je en de streek is inderdaad mooi. Ik heb goede wandelschoenen (met goretex) maar na enkele uren komt de regen via de sokken toch naar binnen.
    Gelukkig heeft het alleen in de morgen geregend en was het ‘s middags prima weer.
  6. Miets:
    6 september 2022
    April-mei 2023 is de bedoeling. Samen met de groep van Mieke Schrieks van "In Balans op weg". Ga vanaf 3 oktober wel de camino Del Norte lopen met 2 vriendinnen. Ongeveer 850 km in 6 weken, wanneer alles meezit.
  7. Noud gmail:
    6 september 2022
    Mooi vooruitzicht en de Camino del Norte is een pittige met veel hoogteverschillen maar moet in 6 weken wel te doen zijn voor z’n sportieve vrouw. Veel suc6 gewenst.