Etappe 19: van Pedrosillo de los Aires naar Salamanca

27 maart 2022 - Salamanca, Spanje

Zon 27-3-22: Pedrosillo de los Aires naar Salamanca (33 km).

Gisteravond in het plaatselijke restaurant gegeten. Als ik om 20.00 uur daar arriveer wordt de verlichting in de eetzaal aangemaakt (koud en ongezellig LED verlichting😊) en blijk ik die avond de enige eter te zijn. Verder heb ik nog 3 plaatselijke Spanjaarden gezien die wat kwamen drinken en waren er in de bediening/keuken 2 dames aanwezig. Veel hebben ze niet verdient op deze zaterdag avond.

Vanmorgen al vroeg op pad om 7.20 uur (oude tijd 6.20 uur). Het eerste uur in het donker gelopen en daarna een mooie zonsopgang meegemaakt.

C8489229-69BA-4ABD-B9B3-5CAFCB89F53B
Om 10.00 uur kom ik aan in het dorp Morile waar ik in de enige bar een ontbijt nuttig. Normaal gesproken zou ik aan dit etablissement voorbij zijn gelopen aangezien ik vermoed dat ze aan geen enkele HACCP (voedselveiligheid) - norm voldoen😊.

Vervolgens sluit ik weer aan op de normale route van de VdlP en zie ik veel koeien in de wei die mij nieuwsgierig aankijken.

AE0850FA-5873-4619-B939-FBC27FEB3569

99E4914B-2B79-4D28-9BA1-9C4C84B6AF34
De veldweg loopt door licht golvende velden en ik zag vandaag ook enkele percelen waarop landbouw werd uitgevoerd.

093FE01D-CB06-4754-BCDA-DF3178E15A44

9C10DF14-2B2A-41A8-B208-8E8554F25FCC
Om 13.00 uur kom ik aan in Miranda de Azan waar ik in een drukke bar tussen de eigen Spaanse bevolking heerlijk tapas heb gegeten. Als ik daar weer vertrek word ik door veel Spanjaarden een “bon Camino” toegewenst.

Het laatste stuk voor Salamanca zie ik alleen nog gras- en graanvelden.

3E9294E4-5EC6-4E02-BE39-DCAD55B0D7C1
Tussendoor nog ge-facetimend met het thuisfront. De hele familie met aanhang zijn vanmiddag bij onze dochter Esther en haar vriend Orry op bezoek die beiden vandaag hun verjaardag vieren in Den Bosch. Leuk om weer iedereen te hebben gezien en gesproken waarbij de communicatie met onze 11 maand oude kleinzoon Liam m.n. beperkt bleef tot non-verbale communicatie.👶

Via de Romeinse brug kom ik Salamanca binnen lopen en zie ik de mooie kathedraal.

A3EA7FDF-F46B-4D91-9AF1-7494CD62AA57

75A88692-BA21-4238-B4E6-65EB1B1E652D
Geprobeerd om een stempel te bemachtigen bij de kathedraal voor in mijn credential maar dat lukt vandaag niet meer en kan ik morgen vanaf 11.00 uur op halen.

Via het oude centrum naar mijn hostel gelopen.

7E6A73C3-7A45-466F-BEED-181FF5FFF9B8

EACF2B11-1225-4ABB-B6AA-C0D6FB3D6A98
Het hostel blijkt onbemand en als ik contact op neem met de receptie, blijkt dat ik eerst nog de betaling moet uitvoeren. Daarvoor ontvang ik een Spaanse e-mail en gelukkig heeft een sympathieke Engelssprekende Spanjaard mij geholpen om dit verder uit te voeren.
Na veel gedoe kan ik uiteindelijk binnen in het hostel, waar ik vervolgens weer de dagelijks zaken afwikkel.

Vanavond tref ik Volker en Bernard weer en gaan we samen eten. Na enkele dagen alleen te zijn geweest ben ik blij weer enkele oude bekenden te treffen en te spreken.

Morgen blijf ik een extra dag in Salamanca en kijk ik er naar uit deze mooie oude universiteitsstad te bezichtigen.

1. Gerard Staals:
    27 maart 2022
    We hebben in Salamanca ook wel eens zo'n onbemand hostal gehad. Moet nog eens opzoeken hoe dat heette.
    Geniet van die prachtige stad. Hopelijk heb je mooi lenteweer.
  2. Noud gmail:
    27 maart 2022
    Dank je Gerard, vandaag had ik mooi zonnig weer en ik zit in het Hostel Albero. Dicht bij het centrum, kamer met 2 bedden en maar €41 voor 2 nachten. Bijzonder dat dit kan in een grote stad.
  3. Gerard Staals:
    Heb het opgezocht: Hosteria Sara
  4. Gerard Staals:
    Spotprijs.
  5. Jan cremer:
    27 maart 2022
    Mooietocht vandaag,nog zonnebloem elden gezien? salamanca is eenprachtige stad als ik de foto’s zie op googlemaps,daar kan je wel een dag of meer rondneuzen.Slaap lekker en voor morgen relax en veel
    Lezier,groet, Jan
  6. Noud gmail:
    27 maart 2022
    Dank je Jan en Salamanca is de moeite waard om te bezoeken. M.n. Plaza Mayor maakte vandaag veel indruk op mij.
  7. Fred Roethof:
    27 maart 2022
    Die contacten met locals lijkt mij ook wel leuk, al zal het taalprobleem wel lastig zijn. Of zijn ze wat afhoudend?
  8. Noud gmail:
    27 maart 2022
    Hallo Fred, de Spaanse mensen zijn bijzonder aardig en praten voluit met mij. Helaas is mijn basis-cursus Spaan onvoldoende om alles te begrijpen.😊
  9. Miets:
    27 maart 2022
    Petje af Noud, zoveel km per dag in je eentje lopen is niet altijd motiverend.
    Mooie dag in Salamanca morgen.
  10. Noud gmail:
    28 maart 2022